Psychické problémy a obavy z budúcnosti. Ako sa vysokoškoláci vysporiadali s dištančnou výučbou?

Študenti a absolventiLenka Švančárková
Psychické problémy a obavy z budúcnosti. Ako sa vysokoškoláci vysporiadali s dištančnou výučbou?

Koronavírus so sebou  priniesol  aj obmedzenia pre vysokoškolákov. Viac ako rok nevideli svojich spolužiakov a mnohí nemohli absolvovať prax alebo stáž. Psychické problémy sa stali pre nich smutnou realitou.

Obyčajné veci sa stali vzácne

Tým, ktorých pandémia zasiahla v prvom ročníku štúdia, rozhodne nie je čo závidieť. Niektorí nemali možnosť priestory školy spoznať vôbec, iní len na pár týždňov. Nevedia, čo je to študentský život, ani ako vyzerajú naživo ich spolužiaci. Podobne to má prváčka Linda, študentka marketingovej komunikácie na UCM. „Najviac ma mrzí, že som prváčka na vysokej škole a reálne som tam bola iba dva týždne. Nepoznám svojich spolužiakov a ani pedagógov. Neviem, čo znamená slovné spojenie ´študentský život´.“

Na kávu v kaviarni, čapované pivo v bare s kamarátmi, cestovanie a rôzne iné maličkosti, ktoré boli súčasťou študentského života, museli vysokoškoláci na dlhý čas zabudnúť. „Môj režim fungovania sa úplne zmenil. Nikdy by mi ani nenapadlo, že mi budú tak veľmi chýbať spolužiaci, škola alebo intrák,“ hovorí študentka manažmentu na UK Dominika.

Dištančná výučba ostala na mŕtvom bode

Spočiatku sa dištančná výučba v očiach študentov zlepšovala. Podľa prieskumu. Študentskej rady vysokých škôl bolo s ňou v marci minulého roku spokojných len takmer 32 percent respondentov, v júni percento vzrástlo na 52.

Uplynul takmer rok, odkedy sa študenti vzdelávajú online. No mnohí situáciu vidia podobne ako na začiatku. Z prieskumu Praxuj.sk vyplynulo, že takmer polovica opýtaných nebola s dištančnou výučbou spokojná. Objavili sa časté technické problémy a s tým súvisiace neuznanie výsledkov testov.

Problémy sa ukázali aj pri skúškach „Skúšky boli na môj vkus dosť náročné. Mnohí nám dali veľmi krátky čas a otázky sme veľakrát ani len nestíhali čítať, nie to vypĺňať,“ opisuje svoje skúsenosti Linda.

Študenti aj učitelia bez podpory

Chýbala tiež podpora digitálneho vzdelávania učiteľov či jednotných nástrojov. To by dištančnú výučbu výrazne uľahčilo. Často zvíťazili skôr vynaliezavosť a kreativita učiteľov. Zatiaľ čo študenti základných a stredných škôl boli v médiách skloňovaní často, na vysokoškolákov sa zabudlo. „Ministerstvo školstva sa v čase pandémie skoro vôbec nezaujímalo o výučbu vysokoškolákov. Nebola im poskytnutá žiadna pomoc v oblasti zabezpečenia internetu a to ani pre sociálne slabších študentov,“ zdôrazňuje spoluzakladateľ portálu Praxuj.sk, Jozef Gašparík.

Univerzity sa snažili

Aj keď komunikácia prebiehala výhradne online, študentka prekladu a tlmočníctva na UPJŠ Dominika, tvrdí, že vďaka koronavírusu sa komunikácia s vyučujúcimi zlepšila.

Študenti oceňujú, ako sa so situáciou univerzity popasovali, aj napriek technickým problémom. „Vyskytli sa, samozrejme, problémy či už z mojej alebo zo strany učiteľov, ale škola sa nám snažila vždy vyjsť v ústrety,“ popisuje Dominika, študentka práva na UMB v Banskej Bystrici.

Podobne to vníma aj študentka manažmentu Dominika: Páči sa mi, ako sa naša fakulta prispôsobila dištančnej výučbe. Väčšiu časť hodnotenia sme získavali počas semestra, vďaka čomu sa toho mňa veľa nalepilo. Na skúške som potom vedela viac, ako som predpokladala.“ Mnohí študenti sa ale zhodnú, že prednáškam chýbala interaktivita. Online prednášky nikdy nenahradia osobný kontakt. Z hodín sa často vytrácala živá diskusia, ktorá bola typická pre prezenčnú výučbu.

Neporovnateľná kvalita diskusií

Michaela, študentka medzinárodných vzťahov na Karlovej Univerzite v Prahe, strávila veľkú časť pandémie na Erasme v Londýne. Na dištančnú výučbu spomína veľmi pozitívne. Bola som ohromená, aké obohacujúce vedia byť aj online hodiny. Diskusie na nich boli veľmi živé a sotva som vnímala, že nesedím v lavici,“ hovorí.

Pripisuje to tomu, že študovala zadarmo na univerzite, za ktorú ostatní študenti musia zaplatiť tisícky ročne. Preto si ju podľa nej vážia viac. To sa prejavuje aj v kvalite diskusií.

Strata motivácie a absencia osobného kontaktu

Pandémia ovplyvnila nie len každodenný život vysokoškolákov, ale aj ich psychické zdravie. Viac ako 70 percentám študentov sa počas pandémie zhoršilo psychické zdravie.

Postupne strácali motiváciu a mnohí situáciu neuniesli „Keďže som mala pohodlie domova, vytrácala sa u mňa motivácia. Ťažšie som sa nútila k učeniu a k vypracovávaniu zadaní. Brala som to na ľahšiu váhu, keďže som nemala taký ten priebežný tlak, ktorý by som mala, keby som chodila prezenčne do školy,“ opisuje svoje pocity počas dištančnej výučby Dominika, študentka práva.

Zlé psychické zdravie sa podpísalo aj na ich záverečných prácach.  „Fakt, že knižnice a študovne boli zatvorené, nesmierne zhoršil moju motiváciu. Veľmi mi chýbalo nepriame vzájomné motivovanie pozeraním sa na študentov, ktorí tiež píšu a pracujú. Aj ten najväčší introvert si po čase povie, že byť mimo kontaktu so spolužiakmi je dlhodobo neúnosné,“ hovorí Michaela, študentka medzinárodných vzťahov.

Obavy z budúcnosti

Aj keď sa mnohí študenti zo začiatku snažili brať situáciu pozitívne a využiť ju na osobný rozvoj, nie všetkým sa to darilo podľa ich predstáv. Pod vidinou množstva voľného času sa chceli zlepšiť sa v niektorých  oblastiach, nabrať nové skúsenosti, či dopriať si viac osobného voľna.Na začiatku ma to tak trochu potešilo. Vždy som si chcela vyskúšať dištančné štúdium, pretože som očakávala, že budem mat viac času. To sa aj vyplnilo. Ale prinieslo mi to veľkú psychickú záťaž,“ hovorí študentka manažmentu Dominika.

Aj študentka medzinárodných vzťahov Michaela sa snažila prvé mesiace pandémie využiť naplno. Vôbec jej neprekážalo, že zostala doma. „Mala som na chvíľu pocit, že svet sa zastavil a mám konečne čas na online kurzy či učenie cudzích jazykov, čo som plánovala dlho,“ spomína. Situácia trvala však dlhšie, ako mnohí predpokladali a postupne prichádzali obavy. S blížiacim sa koncom štúdia a s malým počtom voľných pozícií na mňa dolieha panika. S otázkami, čo bude po škole, či sa zamestnám v odbore a podobne,“ hovorí Michaela.

Musia sa uspokojiť aj s prácou mimo odboru

Pandémia výrazne ovplyvnila aj pracovné príležitosti vysokoškolákov. Podľa prieskumu Praxuj.sk, ktorý sme realizovali počas prvej vlny, o prácu prišlo až 27 percent vysokoškolákov. Aj keď sa situácia na Slovensku postupne zlepšuje, pracovné príležitosti sú stále obmedzené. Až 70 percent študentov si doposiaľ prácu nenašlo.

Aj Dominika, študentka práva, absolvovala pred prvou vlnou niekoľko pohovorov a tešila sa na nové skúsenosti. Následne však prišli obmedzenia a vysťahovanie z internátov. Aj napriek snahe nájsť si prácu v odbore v okolí svojho bydliska, sa jej to nepodarilo. Nakoniec si našla aspoň brigádu, avšak úplne v inom odbore, ako študuje. Trochu nádeje jej priniesla neplatená stáž, ktorá však trvala len krátko. Stáž chcelo počas pandémie  absolvovať množstvo študentov, no až 70 percentám sa to nepodarilo.

„Aj v druhej vlne som sa snažila nájsť si prácu v obore. Nachvíľu sa mi to aj podarilo. Firma ale nakoniec vôbec neponúkala také možnosti, ako som si predstavovala. Je ťažké nájsť si prácu v odbore, hovorí Dominika. Pandémia výrazne narušila praktické zručnosti vysokoškolákov, a preto môžu mať po škole problém sa uplatniť.

V podobnej situácií sa ocitla aj Dominika, študentka manažmentu „Zamestnávatelia sú oveľa náročnejší. Veľmi dlho som si zháňala prácu a keď sa mi to konečne podarilo, musela som pre nedostatok práce skončiť do dvoch týždňov. Nakoniec som si prácu našla, žiaľ, úplne mimo môjho oboru.“ Niet teda divu, že študenti majú obavy o svoju budúcnosť. Ak počas štúdia nemajú dostatok príležitostí získať prax v odbore, prechod na trh práce je pre nich značne ťažší.

Počet ponúk aj záujem narastá

Dobrou správou je, že záujem o stáže je veľký. Až 67 percent vysokoškolákov plánuje v budúcnosti nejakú absolvovať. Zároveň vidíme, že zamestnávatelia sú čoraz otvorenejší vysokoškolákom a ponuky postupne pribúdajú.  „Veľmi ma mrzí, keď čítam názory o tom, aké to majú študenti ľahké. Často nás ľudia podceňujú. Je to práve naopak. Počas aktívneho denného štúdia musíme viacerí aj naplno pracovať, zadarmo stážovať, aby sme získavali v odbore prax. Nie je to žiadna prechádzka rajom,“ hovorí Michaela, študentka medzinárodných vzťahov. Zároveň dodáva, že spozorovala vyšší počet online stáží aj v prestížnych zahraničných inštitúciách, čo vníma ako pozitívum.

Aj my sme zaznemali vyšší počet pracovných ponúk. Dáva to vysokoškolákom nádej, že nájdu svoje uplatenenie v odbore.

Ak bol tento článok pre vás užitočný, budeme veľmi radi, keď nás podporíte jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. Ďakujeme!