10 chýb, ktoré robia uchádzači ešte pred pohovorom

HR & PersonalistikaJozef Gašparík
10 chýb, ktoré robia uchádzači ešte pred pohovorom

Už pri posielaní žiadosti do zamestnania sa dokážete dopustiť mnohých zbytočných chýb. O chybách v životopise sme písali v nedávnom článku. Teraz sme pre vás spísali 10 najčastejších predpohovorových chýb, na ktoré by ste si mali dať pozor, ak chcete zvýšiť svoje šance na úspech.

 

  1. Nereprezentatívny e-mail – Mnohí mladí ľudia používajú e-mailové schránky z detstva - zuzulka535, zafir či heirloom. Komunikácia z takého e-mailu navodzuje dojem, že uchádzač nikdy nepotreboval pôsobiť reprezentatívne a preto nemusí mať toľko skúseností. Personalista, ktorý denne pracuje s desiatkami životopisov, si takéto drobnosti všimne veľmi rýchlo. Založenie serióznejšej e-mailovej schránky zaberie niekoľko minút, no uchráni vás pred obrovským faux pas hneď na začiatku.

  2. Neskoré reagovanie – Uchádzači o zamestnanie sa často sťažujú, že odpoveď na svoju žiadosť nedostanú vôbec, prípadne, že na ňu musia čakať veľmi dlho. To isté by však mohol povedať aj zamestnávateľ. Človek sa hlási do zamestnania, pošle do firmy svoju žiadosť, no svoj email skontroluje tak raz za týždeň. Neskoré reagovanie pôsobí dojmom, že takýto človek nemusí byť v práci dostatočne aktívny, prípadne, že už o pozíciu nemá záujem.

  3. Veľa otázok, na ktoré už existuje odpoveď - Je bežné, že ešte pred samotným pohovorom musíte splniť nejaké úlohy, či vypracovať zadania. Práve na základe toho si zamestnávatelia overujú nie len kvality uchádzača, ale aj jeho schopnosti pracovať s informáciami o firme. Prirodzene to chcete vypracovať čo najlepšie, a tak sa vám vynárajú mnohé otázky. Ak však budete pozornejší, zistíte, že drvivá väčšina odpovedí, ktoré potrebujete, sa dá nájsť priamo na stránke zamestnávateľa. Aj z toho hľadiska platí, že priveľa otázok môže pôsobiť odrádzajúco. Kým položíte nejakú otázku, skúste zistiť, či odpoveď na ňu nedokážete dohľadať.

  4. Nekvalitný životopis - Ide o veľmi častý dôvod odmietnutia uchádzača. Životopisy zbúchané na poslednú chvíľu vo Worde nepôsobia veľmi profesionálne a nie sú dobré ani po obsahovej stránke. Skúsenosti a vzdelanie nie sú chronologicky zoradené, chýbajú tam dôležité informácie a potencionálny zamestnávateľ je po prečítaní viac zmätený, ako nadšený. O tom, ako si pripraviť kvalitný životopis, si môžete prečítať v našom blogu.

  5. Technické problémy s pripojením na ONLINE pohovor - Pohovory a v čase pandémie robia aj dištančne. Je preto nevyhnutné, aby uchádzači pred začatím pohovoru boli pripravení po všetkých stránkach.Byť na mieste s dobrým a hlavne funkčným pripojením k internetu je presne také dôležité, ako vedieť sa na hovor pripojiť. Základné ovládanie platforiem Zoom, Teams alebo iných je preto nutné zvládnuť ešte pred hovorom. Nefunkčný internet však nemusí byť jediný problém. Môže sa tiež stať, že vám nepôjde počítač. V takom prípade je dobré mať v zálohe náhradné riešenie, napríklad mobil. Technické problémy pred pohovorom nie sú nič nezvyčajné, no keď sa dostatočne pripravíte, rýchlo ich dokážete vyriešiť.

  6. Inzerát nedočítaný do konca – stáva sa to bežne. Vidíte inzerát, ktorý vás zaujme a tak bez ďalšieho rozmýšľania okamžite posielate svoj životopis. No je tu jedna zásadná vec, ktorú by ste určite mali urobiť – dočítať inzerát do konca. Potrebné informácie pre úspešné výberové konanie sa nachádzajú väčšinou až v ďalších odsekoch. Medzi nimi sú napríklad úlohy na vypracovanie zadania, napísanie motivačného listu, potrebné prílohy a podobne.

  7. Nesprávne kontaktné údaje – predstavte si, že sa firma rozhodla práve pre vás a túto radostnú novinu vám chce oznámiť. No nech sa akokoľvek snaží, nedokáže vás kontaktovať, pretože ste v životopise uviedli nesprávne kontaktné údaje. Skontrolujte si preto, či všetky čísla sedia na svojom mieste, či máte e-mail správne vyhláskovaný. Ak si zriaďujete niečo nové, alebo napríklad meníte číslo, nezabudnite to staré dať zo životopisu preč.

  8. Gramatické chyby – pred odoslaním svojej žiadosti, životopisu, e-mailu, motivačného listu, vypracovaného zadania alebo čohokoľvek, čo vyžaduje váš potencionálny zamestnávateľ, je dobré si text po sebe ešte raz prečítať a odstrániť prípadné gramatické chyby. Samozrejme, každému sa stane, že niekde zabudne dĺžeň, či dokonca z času na čas urobí tvrdku, no gramatické chyby rozhodne nepôsobia profesionálnym dojmom.

  9. Posielanie e-mailu bez prílohy – Môžete mať skvelý životopis a ešte lepší motivačný list, no budú vám na nič, pokiaľ budú ležať vo vašom priečinku v počítači. Predtým, než odošlete e-mail uistite sa, že ste zahrnuli všetky potrebné prílohy.

  10. Používanie tej istej žiadosti do všetkých zamestnaní – mať len jeden životopis a jeden motivačný list a tie neustále posielať dookola nie je žiadna výhra. Pravdou je, že každá pozícia je iná a vyžaduje si niečo iné. Personalista hľadá výnimočných uchádzačov, ktorí sa na danú pozíciu budú najviac hodiť. Prispôsobiť dokumenty požiadavkám pozície je nutnosť.

Verím, že vás tieto tipy posunú bližšie k šanci na úspech. Inšpiráciu a nové príležitosti môžete nájsť na Praxuj.sk

Ak bol tento článok pre vás užitočný, budeme veľmi radi, keď nás podporíte jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. Ďakujeme!