Stáž v reklamnej agentúre bola pre mňa facka, ale posunulo ma to o úroveň vyššie (rozhovor)

Študenti a absolventi
Stáž v reklamnej agentúre bola pre mňa facka, ale posunulo ma to o úroveň vyššie (rozhovor)

Nikola Kotláriková je študentka Fakulty masmediálnej komunikácie v Trnave. Svoju prvú stáž absolvovala v známej reklamnej agentúre Wiktor Leo Burnett. Čo ju na práci v reklamke prekvapilo?

Svoju stáž si nezískala úplne tradičným spôsobom, ako sa ti ju podarilo získať?

Bolo to vďaka súťaži ADC štempel, ktorá umožňuje mladým ľuďom získať stáž v jednej z reklamných agentúr na Slovensku. Ich počet  sa každým rokom mení a sú tam naozaj špičky spomedzi reklamných agentúr na Slovensku. Každý študent má za úlohu vypracovať zadanie a ak ma úspech, môže si vybrať  ktorá z tých agentúr je mu blízka, a kde chce stážovať. Nevyberú si jedného študenta, ale viacerých. Nás bolo vtedy okolo 20, pričom sa ich hlásilo cez 100.

To je úspech, že si ťa vybrali. Aké bolo zadanie, vďaka ktorému si uspela?

Zadaním bolo vypracovať kreatívnu kampaň pre Netflix, pre slovenské publikum. Mali sme k tomu podrobné inštrukcie a definovanú cieľovú skupinu. Ale čo sa týka kreatívy a formy kampane, to bolo čisto na nás. Samozrejme, porota berie do úvahy napríklad aj etickú stránku kampane, teda či by bolo možné ju reálne spustiť. Snažila som sa to podať inak, ako ostatní. Väčšina zadaní bolo vypracovaná graficky. Ja som sa rozhodla pre formu videa. Bol v ňom záber na mňa a na prezentáciu, ktorú som vytvorila, spolu s mojim komentárom.  

Spomedzi mnohých agentúr si si vybrala známu reklamnú agentúru Wiktor Leo Burrnet. Prečo?

Poznala som ju už dlhšie. Okrem tej slovenskej, aj tú svetovú. Mala som k ich práci najbližšie, a tak u mňa zvíťazili. Určite svoj výber neľutujem. Treba sa učiť od tých najlepších. Pohovor som absolvovala s kreatívnym riaditeľom Petrom Kačenkom, s ktorým sme sa nakoniec dohodli na spolupráci v rámci mesiacov júl a august. 

Opíš nám tvoje prvé dni agentúrneho života. Prekvapilo ťa niečo?

Dovtedy som nemala vôbec poňatia, aké to bude, a čo stáž v reklamnej agentúre obnáša. Na začiatku som bola plná elánu a odhodlania, tešila som sa z tejto príležitosti. Samozrejme, mala som aj obavy, pretože to bolo pre mňa niečo nové. Nebolo to úplne podľa mojich predstáv. Nazvala by som to takou fackou. Vedela som, že veľa vecí neviem, ale po prvom dni som zistila, že neviem toho ešte viac, ako som si myslela. Denne som si googlila plno neznámych výrazov. Mala som pocit, že ľudia tam hovoria inou rečou, ktorej som nerozumela. Bola som z toho fakt mimo. Prekvapilo ma aj to, aký je tvorba kampane dlhodobý proces. Aj keď sme si mysleli, že je to hotové, klient to ešte niekoľkokrát vrátil so svojimi pripomienkami. 

Aké bolo tvoje prvé zadanie, s ktorým si sa musela popasovať?

To si presne pamätám. Dostala som ho v pondelok a riešila som ho ešte niekoľko nasledujúcich dní, pretože to nešlo úplne podľa mojich predstáv. Išlo o vytvorenie newslettra pre jedného výrobcu alkoholických nápojov. Bolo to pre mňa dosť ťažká úloha, keďže nepijem. Ak mám byť úprimná, s takmer každým zadaním som mala problém. Bolo to pre mňa naozaj náročné. Boli zadania, v ktorých som sa našla viac, v iných menej. Samozrejme, vždy išlo o spoluprácu, na zadaniach som nepracovala sama. Bolo tam plno ľudí, ktorí mi vždy ochotne poradili. Nie je to tak, ako si mnohí predstavujú, že máš zadanie a musíš sa s ním popasovať sama. 

Mala si stálu pozíciu, alebo si mala možnosť vyskúšať si viaceré?

Nastupovala som ako copywriter. Keďže som ale aktívna, priučila som sa aj niečo z grafiky a iných oblastí. Keď má človek snahu a chuť sa niečo nové naučiť, dá sa všetko. Napríklad, ja som sa tam naučila robiť s Adobe Ilustratorom. Túto novú zručnosť som potom využila ku koncu stáže. Mali sme totiž vytvoriť tzv. „chvasták“ ktorý mal zrekapitulovať našu stáž počas dvoch mesiacov, naše pocity, čo sa nám páčilo, čo nie. Tento chvasták sme potom prezentovali kreatívnemu riaditeľovi. 

Čo ti stáž dala?

Vďaka stáží som spoznala veľa ľudí, naučila som sa množstvo vecí, ktoré mi určite pomôžu pri budovaní vlastného biznisu. Pocítila som realitu a ukázalo mi to smer, ktorým sa uberať. Slová od Petra Kačenku si pamätám dodnes. Povedal, že pokiaľ som sa v tej práci nenašla, to vôbec nevadí, že je to v poriadku. Ak ma to baví, môžem v tom pokračovať. A ak nie, mám hľadať cestu, ktorou sa chcem uberať. Povzbudilo ma to. 

Najväčším prínosom stáže bolo, že som sa naučila veľa vecí, ktoré by som chcela uplatniť vo vlastných projektoch. Dostala som sa do jednej z TOP reklamných agentúr na Slovensku. A tým, že som bola medzi tými najlepšími, mala som možnosť vidieť všetky nápady, na ktoré by som možno sama nikdy neprišla. Preto som sa cítila niekedy mimo hraciu plochu, že to úplne nedávam. Ale bol to z môjho pohľadu veľký prínos. Prostredníctvom ľudí z agentúry som mala možnosť posunúť sa o úroveň vyššie, za čo som vďačná. 

Vieš si predstaviť, že po škole budeš pracovať v reklamnej agentúre?

Je pár pozícií, ktoré si viem predstaviť robiť, ale skôr nie. Našla som si vlastnú cestu, tak ako mi poradil Peter Kačenka. Robím, čo ma baví. Ale obdivujem ľudí v agentúre, najmä pre ich kreativitu. Neustále prinášať kreatívne nápady, to je niečo, čo by som dlhodobo asi nezvládala. Bolo to pre mňa dosť vyčerpávajúce. 

Ak bol tento článok pre vás užitočný, budeme veľmi radi, keď nás podporíte jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. Ďakujeme!