Psychologické triky supermarketov, ktoré nás nútia nakupovať viac

Študenti a absolventiTamara Peterková
Psychologické triky supermarketov, ktoré nás nútia nakupovať viac

Pravdepodobne si si už všimol/la, že regály a tovar v supermarketoch nie sú uložené náhodne. Prinášame ti pár overených psychologických vzorcov a trikov, podľa ktorých ich zamestnanci obchodov usporadúvajú. Vďaka nim sa naučíš nie len niečo o fungovaní ľudskej psychiky. Ak ich odhalíš, budeš vedieť proti nim bojovať a ušetriť tak pár eur.

1. Ochutnávky

Keď je niečo zadarmo, prečo by sme neochutnali? Presne na to sa supermarkety spoliehajú. Mikro kúsok novej príchute čokolády je presne taký veľký, aby pre obchod nebol príliš nákladný, no aby v tebe zároveň umocnil pocit, že práve túto čokoládu si chceš dnes večer otvoriť pri telke. A tak si ju kúpiš. Aj keď máš doma ďalších päť tabličiek a vôbec si to nemal/a v pláne.

2. Zľavy a akcie

Nie je pravda, že na výpredaje a zľavy striehnu len dôchodcovia. Potešia každého. Keď zistíš, že k dvom kolám dostaneš tretiu grátis, kúpiš si ich, aj keď si si včera urobil/a zásoby koly na celý týždeň. Veď zajtra už táto výhodná ponuka možno platiť nebude. A kola sa predsa nekazí. To je presne ten pocit, ktorý chcú v tebe predajcovia vyvolať.

3. Farby

Niektoré cenovky sú biele, iné červené, oranžové, zelené alebo žlté. V jednom supermarkete červená znamená zľavu, v inom je to označenie pre stabilne nízku cenu. A ty už presne nevieš, ako to v ktorom majú. Preto, keď vidíš červenú ceduľku, spojí sa ti so zľavou a ani ti nenapadne kontrolovať, či tovar naozaj zľavnený je. Jednoducho si ho kúpiš.

4. Hudba a vôňa

V obchode s potravinami nič nepriláka viac ako vôňa čerstvého jedla. Ak navyše robíš tú chybu, že chodíš do obchodu o hlade, predajcovia ťa majú. Príjemnú atmosféru navyše dotvára harmonická hudba. Vďaka tomu si nákup užívaš a do košíka hádžeš všetko, čo ti príde pod ruku.

5. Nákupné vozíky

Áno, je pohodlné, že všetky veci, ktoré potrebuješ kúpiť, nemusíš vláčiť v rukách, no majú aj ďalší , psychologický, rozmer. Všimol/la si si niekedy, aké sú obrovské? Nie, nie je to iba preto, aby sa ti tam všetko vošlo. Pohľad na prázdny košík ťa totiž podvedome núti ho zaplniť. Ak sa chceš zbytočnému nakupovaniu vyhnúť, použi radšej košík do ruky alebo vlastnú tašku.

6. Vernostné programy

Špeciálne kupóny alebo body za nákup? Okrem zliav nám vernostné programy dávajú aj vzácny pocit spolupatričnosti a komunity. Kartička v peňaženke robí z náhodnej značky tvoj obchod. A keď je niečo tvoje, podvedome to uprednostníš.

Chceš sa dozvedieť niečo viac o fungovaní supermarketov a ich zákulisí? Jedna z našich stáží ti na to dáva ideálnu príležitosť. Okrem skúsenosti a nových zážitkov sa navyše poteší aj tvoja peňaženka. Kruh sa tak uzavrie a ty budeš môcť naďalej míňať v supermarketoch.

Ak bol tento článok pre vás užitočný, budeme veľmi radi, keď nás podporíte jeho zdieľaním na sociálnych sieťach. Ďakujeme!