Hádam každá druhá ponuka práce alebo praxe sa začína slovami: „Si komunikatívny? Rád komunikuješ?“ Bohužiaľ, väčšina pracovných ponúk naozaj vyžaduje aktívne komunikovať. Nie každý si je v tom istý, ale ako takmer všetky schopnosti, aj táto sa dá naučiť. Určite sa ti to zíde. Udržať súvislú a zmysluplnú konverzáciu je skutočné dôležité. Keď sa túto schopnosť naučíš, tvoje šance na trhu práce sa rapídne zvýšia.
„Existuje nejaká schopnosť 21. storočia, ktorá je dôležitejšia než schopnosť udržať súvislú, sebavedomú konverzáciu?" (Celeste Headlee)
Novinárka Celeste Headlee odporúča niekoľko pravidiel, ktoré ti pomôžu vylepšiť tvoje komunikačné zručnosti. Čítaj pozorne, a uč sa.
Prestať rozmýšľať nad inými záležitosťami je prvý krok k úspešnému zvládnutiu konverzácie. Pri každej konverzácií by si sa mal/a zamerať na to, aby si skutočne rozmýšľal/a len nad daným okamihom. Ostatné problémy či plány odhoď bokom a sústreď sa.
Bohužiaľ, veľa ľudí má pri konverzácii sklony k poučovaniu. Zapamätaj si, že základom kvalitnej konverzácie je v prvom rade počúvať. To si občas vyžaduje odložiť svoje názory bokom. V prvom rade si vypočuj druhú stranu a pochop, že aj ty sa máš stále čo učiť. Okrem toho psychológ M. Scott Peck tvrdí, že keď sa hovoriaci cíti byť vypočutý, je väčšia pravdepodobnosť, že sa ti zdôverí.
Čo sa týka otázok, mali by byť v prvom rade jednoduché. Keď sa opýtaš komplikovanú otázku, s veľkou pravdepodobnosťou dostaneš jednoduchú odpoveď. Snaž sa, aby sa v otázke druhý účastník nestratil. Používaj otvorené otázky, vďaka ktorým sa dopracuješ k podrobnejším a zaujímavejším odpovediam.
Určite to poznáš. S niekým sa rozprávaš, a zrazu ti myšlienky zablúdia úplne inde. Príde ti ako skvelý nápad sa s nimi ihneď podeliť. Znamená to, že si porušil prvé pravidlo - prestal sa sústrediť. Prestal si počúvať a stratil sisa v konverzácií. Nauč sa myšlienky filtrovať, a tak ako ti prídu na myseľ, pošli ich kade ľahšie. Nechaj si ich na vhodnejšiu príležitosť,keďbudú zapadať do konverzácie.
Nie každý je expert vo všetkých oblastiach. Nemusíš vedieť všetko. Hlavne si nevymýšľaj. Pokiaľ si nie si 100% istý, alebo nemáš informáciu overenú, radšej to pokorne priznaj. Prázdne reči nikoho nezaujímajú.
Nikdy neskúšaj porovnávať svoje skúsenosti s inými. Prečo? Nie je to to isté. Každý prežíva situáciu individuálne. Keď niekto napríklad začne rozprávať o svojich problémoch v práci, nehovor o tom, že aj ty to máš ťažké. Nie je potrebné porovnávať, kto má toho viac alebo menej. Nikdy si porovnávaním nič nedokazuj.
Prílišné opakovanie sa môže pôsobiť povýšenecky a nudne. Keď niečo považujeme za dôležité, máme tendenciu to opakovať. Skús to obmedziť.
Ak chceš niekomu rozpovedať príbeh, ver tomu, že presný dátum a všetky možné detaily ho nezaujímajú. Prejdi k pointe. Vyber z príbehu to podstatné a nezaujímavé detaily vynechaj.
"Keď máte ústa otvorené, neučíte sa." (Budha)
Jedno z najdôležitejších pravidiel nakoniec. Počúvajte. Aby ste mohli pochopiť druhú stranu, je nevyhnutné si ju s porozumením vypočuť. Nie je nič jednoduchšie, ako ostať ticho a počúvať. Naučí ťa to omnoho viac ako samotné rozprávanie. Kto by to bol povedal, že najdôležitejším pravidlom v komunikácií, je ostať ticho. Paradox, že?
Ľudia vo všeobecnosti radšej hovoria, ako počúvajú. Radi sú stredobodom pozornosti. Počúvať druhého si vyžaduje veľa energie a úsilia, preto je to pre mnohých ťažké. Ak sa ale nedokážeš naučiť počúvať, nebudeš nikdy vedieť komunikovať.
Ak si v komunikácii istý, alebo si ten pocit nadobudol po prečítaní tohto článku, pozri si našu ponuku stáží. Možno tam čaká ponuka ako šitá pre teba.